Уроки, проведені під час методичної декади, яка проходила з 14 по 25.04.2014 року, проходили за темою «Роль контролю та стимулювання навчальної діяльності школярів у підвищенні рівня якості знань учнів результативності та розвитку їхньої творчості».
Стимулювання - це методи, спрямовані на формування позитивних мотивів учіння, що стимулюють пізнавальну активність і сприяють збагаченню школярів навчальною інформацією.
Метод навчальної дискусії - суперечка, обговорення будь-якого питання навчального матеріалу. Цей метод ґрунтується на обміні думками між учнями, вчителями й учнями, вчить самостійно мислити, розвиває вміння практичного аналізу і аргументації положень, поваги до думки інших. Дискусія використовується під час спільного розв'язання проблеми класом або групою учнів, її мета - обговорення даних, що потребують безпосередньої підготовки учнів за джерелами ширшими, ніж матеріал підручника. Під час дискусії учні взаємно збагачуються інформацією. Одні з них усвідомлюють, що ще не все знають, і це спонукає їх до заповнення "прогалин", інші - відчувають задоволення від того, що знають більше за інших, і прагнуть утриматися на такому рівні. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови)).
Метод пізнавальних ігор - спеціально створена захоплююча розважальна діяльність, яка має неабиякий вплив на засвоєння учнями знань, набуття умінь і навичок. Гра у навчальному процесі забезпечує емоційну обстановку відтворення знань, полегшує засвоєння матеріалу, створює сприятливий настрій, заохочує до навчальної роботи, знімає втому. За допомогою гри на уроках моделюють життєві ситуації, що викликають інтерес до навчальних предметів. (Процак Оксана Ігорівна (урок читання), Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови)).
Метод створення ситуації інтересу в процесі викладання навчального матеріалу - використання цікавих пригод, гумористичних уривків, якими легко привернути увагу учнів. Особливе враження справляють на учнів цікаві випадковості, несподіванки з життя й дослідницької діяльності вчених. ( Кочкодан Руслан Адамович (урок фізики), Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови)).
Метод створення ситуації новизни навчального матеріалу - передбачає, що у процесі викладання вчитель прагне на уроці окреслити нові знання, якими збагатилися учні, створює таку морально-психологічну атмосферу, в якій вони отримують задоволення від навчання. Коли учень відчує, що збагачує свій багаж знань, свій словниковий запас, свою особистість, він цінуватиме кожну годину перебування в школі, намагатиметься ефективніше працювати над собою. (Процак Оксана Ігорівна (урок читання), Кочкодан Руслан Адамович (урок фізики), Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови)).
Метод опори на життєвий досвід учнів - полягає в тому, що у повсякденному житті за межами школи вони щодня спостерігають найрізноманітніші факти, явища, процеси, події, які можуть базуватися на певних закономірностях, з якими учні знайомляться під час вивчення шкільних предметів.
Методи стимулювання обов'язку і відповідальності в навчанні передбачають пояснення школярам суспільної та особистої значущості учення; висування вимог, дотримання яких означає виконання обов'язку; оперативний контроль за виконанням вимог і в разі потреби - вказівки на недоліки, зауваження. Контроль - це сукупність методів, які дають можливість перевірити рівень засвоєння учнями знань, сформованою вмінь і навичок. Існують різні методи контролю і самоконтролю. Метод усного контролю - найпоширеніший у практиці, коли учні вчаться логічно мислити, аргументувати, грамотно висловлювати свої думки, набувають досвіду обстоювати свою точку зору. За рівнем пізнавальної активності завдання є репродуктивними (передбачають відтворення вивченого); реконструктивними (застосування знань у дещо змінених ситуаціях); творчими (потребують застосування знань і вмінь у значно змінених (нестандартних) умовах).
У навчальному процесі практикують індивідуальне, фронтальне та ущільнене усне опитування. Індивідуальне опитування передбачає розгорнуту відповідь учня на оцінку. Під час індивідуального опитування важливо організувати роботу всіх учнів класу, їм можна запропонувати слухати відповідь товариша, виправляти помилки, доповнювати відповідь. За таку активну роботу може бути виставлена оцінка. На уроках повторення практикують взаємоопитування учнів, коли діти самостійно формулюють запитання, на які відповідає викликаний учень, або учитель пропонує школярам ставити запитання, відповіді на які доповнять упущене. Учень, який запитував, визначає ступінь правильності відповіді, а в разі потреби відповідає сам. (Процак Оксана Ігорівна (урок читання), Кочкодан Руслан Адамович (урок фізики), Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови). Мета фронтального контролю - перевірка знань, умінь і навичок багатьох учнів. Його проводять при необхідності виявити рівень засвоєння знань, які слід запам'ятати. Таке опитування стимулює активність учнів, сприяє повторенню та систематизації знань. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови). На практиці фронтальне та індивідуальне опитування нерідко поєднують, ущільнене (комбіноване) опитування дає змогу перевірити знання відразу кількох учнів: один відповідає усно, решта - за вказівкою вчителя виконує певні завдання. Його проводять переважно тоді, коли весь матеріал в основному засвоєно і необхідно перевірити набуті знання, вміння та навички учнів. (Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови). Метод письмового контролю - письмова перевірка знань, умінь та навичок. Залежно від навчального предмета письмовий контроль знань здійснюють у формі контрольної роботи, твору, переказу. Мета письмової перевірки - з'ясування ступеня оволодіння учнями вміннями і навичками з предмета. Водночас існує можливість визначити і якість знань - їх правильність, точність, усвідомленість, уміння застосовувати на практиці. Метод тестового контролю дає змогу за короткий час перевірити знання певного навчального матеріалу учнями всього класу. Зручні тести і для статистичної обробки результатів перевірки. (Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови). Метод графічного контролю - метод перевірки, який застосовують на уроках малювання, географії, геометрії. Він передбачає відповідь учня у вигляді складеної ним узагальненої наочної моделі, яка відображає певні відношення, взаємозв'язки у виучуваному об'єкті або їх сукупності. Метод самоконтролю - усвідомлене регулювання учнем своєї діяльності задля забезпечення таких її результатів, які б відповідали поставленим цілям, вимогам, нормам, правилам, зразкам. Мета самоконтролю - запобігання помилкам та їх виправлення. Метод взаємоконтролю. Велике значення має залучення учнів до оцінювання знань однокласників через взаєморецензування відповідей. (Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови)).
Метод самооцінки передбачає критичне ставлення учня до своїх здібностей і можливостей та об'єктивне оцінювання досягнутих успіхів. Стосовно самооцінки учнів поділяють на таких, що переоцінюють себе, недооцінюють себе, оцінюють себе адекватно. Для формування самоконтролю і самооцінки педагог повинен мотивувати виставлену учневі оцінку, пропонувати йому оцінити свою відповідь; організовувати в класі взаємоконтроль, рецензування відповідей інших учнів тощо. Самоконтроль та самооцінку можна застосовувати до тієї частини знань, умінь і навичок, рівень засвоєння яких можуть легко визначити самі учні - формул, правил, географічних назв, історичних фактів, віршів.
Аналіз провела Мазур І.М., учитель англійської мови