«Розвиток комунікативної компетентності учнів в умовах впровадження Держстандарту як засіб формування знань, умінь, навичок взаємодії людей у соціокультурному середовищі» - тема методичної декади, яка проходила з 20 по 30.04.2015 року.
Під комунікативною компетентністю розуміють здатність встановлювати і підтримувати необхідні контакти з іншими людьми, певну сукупність знань, умінь і навичок , що забезпечують ефективне спілкування.
Під час проведення уроків вчителі розкрили поняття компетентнісного підходу до навчання та поділились своїми формами та методами його впровадження.
Методи інтерактивного навчання надають учням можливості для формування основних пізнавальних і громадянських умінь, а також навичок і зразків поведінки в суспільстві. Інтерактивні форми роботи сприяють розвитку ініціативи, незалежності, уяви, самодисципліни, співпраці з іншими учнями. Вони стимулюють розвиток когнітивних процесів, залучають до активної участі у процесі навчання, заохочують працювати разом, висловлювати свої думки, виражати почуття та використовувати свій досвід, брати на себе відповідальність за навчання та розвивати вміння вчитися. (Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови))
Робота на засадах критичного мислення, включаються завдання, розв’язання яких потребує мислення вищого рівня. Результатом навчання є не засвоєння фактів чи чужих думок, а вироблення власних суджень. (Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови))
Метод діалогічного викладу у вигляді бесіди, яка проводиться вчителем. Вона сприяє розвитку їх пізнавальної діяльності, дозволяє виявити ступінь розуміння матеріалу, що вивчається, вносити корективи до змісту й характеру викладу із урахуванням індивідуальних і вікових особливостей учнів, співвідносити глибину висвітлення питання з пізнавальними можливостями. Питання мають різне призначення: для перевірки міцності засвоєння, для обміну інформацією між учителем і учнями, для знаходження спільного й відмінного у мовних фактах і явищах. (Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови))
Самостійна робота – це органічна частина навчального процесу, що викликає інтерес, активізує і розвиває учнів. ((Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики))
Фронтальна форма організації сприяє активізації усього класу, оскільки учні виконують однакову для всіх учнів роботу. Учні вчаться аргументувати свої відповіді, вислуховувати чужу думку, порівнювати її зі своєю, знаходити в ній помилки. (Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови))
Робота в парах дає учням час поміркувати, обмінятись ідеями з партнером і лише потім озвучувати свої думки перед класом. Вона розвиває навички спілкування, вміння висловлюватися, критично мислити, переконувати, вести дискусію. Під час роботи в парах можна швидко виконати вправи, які за інших умов потребують багато часу. (Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики))
Сутність роботи у малих групах полягає в тому, що члени команди одержують одне, спільне завдання, яке вони вирішують разом, у співпраці. Вона дає всім учням (у тому числі і пасивним) можливість брати участь у роботі, практикувати навички співробітництва, міжособистістного спілкування (зокрема, уміння активно слухати, виробляти спільні думки, вирішувати виникаючі розбіжності). Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства))
При індивідуальній роботі вчитель пропонує виконати учням завдання, яке відповідає навчальним можливостям кожного учня. (Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики))
Цілями проектної діяльності є: виховання людей, здатних бути самостійними в мисленні і діях; розвиток комунікативних та дослідницьких навичок, уміння працювати з інформацією, формулювати проблеми і знаходити шляхи їх вирішення; розвиток в учнів критичного мислення. (Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства))
Обговорення проблеми в загальному колі. Весь клас обговорює різні аспекти запропонованої проблеми, що триває доти, поки є бажаючі висловитись. Учитель узагальнює ідеї. (Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови))
Мозковий штурм. Учитель чітко формулює питання, записує його на дошці і пропонує учням висловити ідеї, навести фрази чи слова, що розкриватимуть поставлену проблему. (Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства))
Інформаційні питання – це питання, призначені для того, щоб викликати відтворення засвоєних знань, умінь і навичок. Вони використовуються на всіх етапах навчання. (Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Соломка Вікторія Василівна (урок англійської мови), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства), Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики))
Ефективним засобом активного прилучення учнів до роботи над книгою та іншим джерелами знань, вироблення самостійного мислення є написання учнями письмового завдання. (Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури))
Під час вивчення творчості багатьох письменників там, де виникають спірні питання, можна організувати диспут. (Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури)
Використання ІКТ. Дослідження показують, що необмежені об’єми інформації, які представлені в мережі Інтернет, цікаві форми роботи з текстом, запропоновані в формі вправ та завдань, сприяють формуванню комунікативної (граматичної, країнознавчої, лінгвістичної) та інтелектуальної компетенції учнів. ((Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Васильків Жанна Миронівна (урок світової літератури), Гатич Іван Дмитрович (урок інформатики))
Міжпредметна інтеграція на уроках - це міжпредметні асоціації, на основі яких відбувається узагальнення знань, забезпечується їх засвоєння, досягається розкриття взаємозв'язків між знаннями, отриманими під час вивчення різних предметів. ((Роспопа Ірина Мирославівна (урок англійської мови), Павлучинська Лілія Леонідівна (урок географії), Дидич Іванна Іванівна (урок природознавства))
Основними показниками сформованості в учня комунікативної компетентності ри впровадженні у свою роботу Держстандарту можна вважати: бажання активно спілкуватися; розуміння того, що у оточуючих може бути інша точка зору, може навіть не збігається з власною; уміння ясно висловлювати свою думку, задавати питання, здійснювати контроль над діями товаришів; наявність власної думки, вміння домовлятися з партнерами і знаходити спільне рішення; уміння аргументувати свою точку зору і координувати дії своїх партнерів відповідно до неї; взаємодопомога при співробітництві; знання правил і норм спілкування; уміння вирішувати конфлікти.
Аналіз провела Мазур І.М., учитель англійської мови