Меню сайту |
|
|
Статистика |
Онлайн всього: 2 Гостей: 2 Користувачів: 0 |
|
Відвідувачі |
|
|
Flags |
|
|
|
08:40 Методичні рекомендації |
Методичні рекомендації
Уроки, проведені під час методичної декади, яка проходила з 18 по 29.11.2019 року, проходили за темою «Самостійна діяльність школярів як шлях формування ключових компетентностей успішної особистості в умовах реалізації Концепції Нової української школи та Держстандарту освіти».
Самостійна робота учнів, що включається в процес навчання, це така робота, що виконується без особистої участі вчителя, по його завданню в спеціально наданий для цього час; при цьому учні свідомо прагнуть досягти поставленої мети, вживаючи свої зусилля і виражаючи в тій чи іншій формі результат розумових чи фізичних (чи тих та інших разом) дій. Самостійність включає в себе такі сторони, як ставлення вчителя до проявів самостійності учня; уміння учнів самостійно планувати свою навчальну роботу; уміння виділяти головне і другорядне; оцінку учнем труднощів у вивченні матеріалу; наявність або відсутність в учня інтересу до матеріалу, який вивчається; самостійне застосування засвоєних знань; оцінка учнем своєї роботи і її результатів.
Існують такі основні напрямки розвитку самостійності учнів у процесі навчання: створення пошукової проблемної ситуації на уроці; застосування системи робіт; використання нових форм і навчальних засобів; розвиток самостійності і активності учнів у процесі навчання.
Дослідження дозволяють встановити чотири рівні самостійної продуктивної діяльності:
1. Копіюючі або відтворюючі дії учнів за заданим зразком. Ідентифікація об'єктів та явищ, їх розпізнавання шляхом порівняння з відомим зразком. На цьому рівні здійснюється підготовка учнів до самостійної діяльності. Роботи за зразком необхідні для запам'ятовування способів дій в конкретних ситуаціях, формування умінь і навичок та їх міцного засвоєння. Роль учителя полягає в тому, щоб для кожного учня визначити оптимальний обсяг роботи. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
2. Репродуктивна або реконструктивно-варіативна діяльність, пов'язана з відтворенням інформації. Роботи дозволяють на основі раніше отриманих знань та за даної вчителем ідеї самостійно знайти конкретні способи вирішення завдань, сприяють осмисленому перенесенню знань у типові ситуації, виробленню умінь аналізувати події, явища, факти, формуванню прийомів і методів пізнавальної діяльності, розвитку внутрішніх мотивів пізнання, створюють умови для розвитку розумової активності школярів. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання)).
3. Продуктивна або евристична діяльність самостійного застосування набутих знань для вирішення завдань, які виходять за межі відомого зразка і потребує здатності до висновків. Учень сам обирає шлях вирішення завдання на основі вже відомих йому знань. Постійний пошук нових рішень, узагальнення й систематизація нових знань, перенесення їх в нові, нестандартні ситуації роблять знання учня більш гнучкими, мобільними, виробляють уміння, навички і потреби самоосвіти, чим формується творча особистість учня. (Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
4. Самостійна або творча діяльність, що виявляється в переносі знань при вирішенні завдань в нових ситуаціях, складанні нових програм прийняття рішень, виробленні аналового мислення. Самостійна діяльність школярів дозволяє їм отримувати принципово нові знання, зміцнити навички самостійного пошуку знань. Це - один з найефективніших засобів формування творчої особистості. (Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови))
Більшість з перерахованих видів самостійних робіт може використовуватися на різних рівнях самостійної діяльності учнів, тобто віднесена до кожного з чотирьох відзначених вище типів самостійних робіт. В розпорядженні ж творчо працюючого вчителя є великий арсенал різноманітних самостійних робіт для різних дидактичних завдань.
В практиці навчання кожен тип самостійної роботи представлений різноманітністю видів робіт, що використовуються в системі урочних та позаурочних занять.
1. Робота з книжкою:з матеріалом підручника, першоджерелами, довідниками, науково-популярною літературою. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
2. Вправи: тренувальні, відтворюючі і за зразком, складання завдань та запитань і їх розв'язання, рецензування відповідей інших учнів, оцінка їх діяльності, вправи, спрямовані на вироблення практичних умінь та навичок. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
3. Розв'язання завдань та виконання практичних робіт. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
4. Перевірочні самостійні роботи, контрольні роботи, диктанти, твори. (Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
5. Підготовка доповідей, повідомлень, виступів. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання))
6. Виконання індивідуальних та групових завдань. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
7. Домашні досліди та спостереження.
8. Моделювання та конструювання. (Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови))
Цілеспрямованість робить самостійну роботу учнів свідомою, осмисленою, викликає інтерес до неї. Наявність уже сформованих умінь і навичок створює ту технічну основу, ті механізми, за допомогою яких учні йдуть до досягнення поставленої мети.
Необхідно, щоб завдання, запропоновані учням для самостійного виконання, були посильні для них і пред'являлися у певній системі. Основою цієї системи повинне бути поступове наростання пізнавальної самостійності дітей, що здійснюється шляхом ускладнення як матеріалу, так і розумових задач, а також шляхом зміни ролі і рівня допомоги вчителя.
У зв'язку з зазначеними умовами успішності самостійної роботи великого значення набуває інструктаж, що проводиться вчителем перед початком самостійної роботи в усній, письмовій і наочній формі. Пояснюється мета і значення майбутньої учбової роботи, дається завдання для неї і в залежності від того, наскільки учні володіють необхідними уміннями і навичками, вказується (більш-менш докладно) чи не вказується спосіб здійснення завдання. (Глушак Ірина Михайлівна (урок німецької мови), Мазур Ірина Миронівна (урок англійської мови), Луцак Оксана Львівна (урок читання), Івоняк Ольга Василівна (урок правознавства))
Зміст роботи, форма її виконання повинні викликати інтерес в учнів, бажання виконати роботу до кінця. Самостійна робота організовується так, щоб вона сприяла виробленню в учнів навичок та звичок до праці. За формою організації самостійні роботи можна поділити на індивідуальні, фронтальні та групові.
Будь-яка самостійна робота повинна починатися з усвідомлення учнем мети та способів дії. Від цього в значній мірі залежить ефективність всієї роботи. Спостереження за практикою організації самостійної роботи та аналіз результатів виконання учнями значної кількості таких робіт дозволяє виділити деякі недоліки в їх організації: відсутність системи в організації робіт, вони випадкові і за змістом, і за кількістю, і за формою; рівень пропонованої самостійності не відповідає навчальним можливостям учня; слабо виражений індивідуальний підхід у доборі завдань; самостійні роботи одноманітні, їх тривалість не є оптимальною для даного класу.
Самостійна робот в навчальному процесі сприяє формуванню самостійності як якості особистості в умовах реалізації Концепції НУШ та Держстандарту освіти, сприяє реалізації принципу індивідуального підходу, дозволяє диференціювати навчальні завдання і тим самим сприяти досягненню дійсно свідомого і міцного оволодіння знаннями. В ході самостійної роботи учні розвивають ті пізнавальні здібності, здобувають і удосконалюють ті уміння і навички, без яких неможливо оволодіння знаннями як у школі, так і в житті.
Аналіз провела Мазур І.М., учитель англійської мови
|
Категорія: Методичні рекомендації |
Переглядів: 550 |
Додав: Iryna
| Рейтинг: 0.0/0 |
|
|
Вхід на сайт |
|
|
Пошук |
|
|
Календар |
« Січень 2020 » | Пн | Вт | Ср | Чт | Пт | Сб | Нд | | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
|
|
Архів записів |
|
|
|